Google Tag Manager Nedir? Ne İşe Yarar?

13/05/2021

Google Tag Manager Nedir? Ne İşe Yarar?

Google Tag Manager (GTM) (Google Etiket Yöneticisi) Google Analytics ve Google Search Console gibi Google'ın sunduğu ücretsiz bir uygulamadır. Web siteniz ya da uygulamalarınız için kullanabileceğiniz Google Tag Manager kısaca web sitenizdeki etiketleri, 3. parti çağrışımlarını tek bir panel üzerinden kolayca yönetmenizi, güncellemenizi ve kullanmanızı sağlar. Yani GTM web sitenizde kullanmak istediğiniz scriptleri, etiketleri her defasında web sitenize ve her sayfasına tanımlamak yerine bunu sadece kendisi üzerinden yaparak web siteniz üzerinde çalıştırmanıza olanak sağlar. Google Analytics, Google Ads gibi uygulamalara ait tanımlamaları da yine sadece Google Tag Manager üzerinde yapıp web sitenizde çalışmasını sağlayabilirsiniz. GTM üzerinden tüm html etiketlerini tanımlamanızın mümkün olduğunu da belirteyim. Örneğin web sitenizde çalıştırmak istediğiniz tüm javascript komutlarını GTM üzerinden kolaylıkla tanımlayabilirsiniz. Ayrıca Google Tag Manager hesabınız üzerinde birden fazla web sitesi tanımlayabilir her biri ile ayrı ayrı çalışabilirsiniz.

Google Tag Manager Nasıl Çalışır?

https://tagmanager.google.com/ adresinden uygulamaya Gmail hesabınız ile giriş yaptıktan sonra GTM hesabınız oluşturulacaktır. Bu aşamada Google Tag Manager size web sitenize eklemeniz üzere bir kod sunacaktır.

Google Tag Manager
GTM'nin web sitenize eklemenizi isteyeceği kod örneği

Bu kodu web sitenizde ilgili yerlere ekledikten sonra artık diğer işlemlerinizi GTM üzerinden sürdürebilirsiniz. Çünkü web sitenize eklediğiniz GTM etiketi ile GTM ve diğer ekleyeceğiniz komutlar arasında bağlantı kurulmuş oldu. Bundan sonrasında web sitenize Google Analytics, Google Ads, özel html - javascript kodları GTM paneli üzerinden tanımlayabilirsiniz.

Google Tag Manager 3 Temel Unsurdan Oluşur

  1. Etiket
  2. Tetikleyiciler
  3. Değişkenler

Etiket

Eklenilmesi istenilen web sitesi ya da uygulamada çalıştırılacak komutları içeren kodları barındıran alandır. Genellikle javascript türünde olurlar ve GTM üzerinde etiket alanına tanımlanırlar. Aşağıdaki Google Analytics kurulumu örneği ile bu verileri daha iyi anlatabileceğimi düşünüyorum. (Tetikleyici ve Değişken verilerine aşağıdaki örneğin aralarında yer verdim.)

Tetikleyiciler

Google Analytics örneğinde bu uygulamanın tüm web sitesini izlemesi gerekliliğinden Tüm Sayfalar tetikleyicisini seçmiştik. (GTM üzerinde ekstra bir ayarlama yapılmaz ise sadece Tüm Sayfalar tetikleyicisi ile işlem yapabilirsiniz.) Ancak bazı zamanlarda bir javascripti ya da komutu sadece bir sayfa ziyaret edildiğinde çalıştırmanız gerekebilir. Örneğin iletişim sayfanız ziyaret edildiğinde... Bu durumda bu javascripti diğer koşullar altında çalıştırmak web siteniz için gereksiz bir yük olacaktır. Bu durumda iletişim sayfası gösterimi adı altında bir tetikleyici oluşturabilir ve yeni etiket oluştururken tetikleyicisi olarak bunu seçebilirsiniz. Bu örnekte ilgili etiket kayıt edilirken bu tetikleyici seçilirse etiket sadece iletişim sayfası ziyaret edildiğinde çalışacaktır.

Google Tag Manager Tetikleyiciler

Yukarıdaki örneğe benzer şekilde Özel HTML etiketlerini de belirli bir tetikleyici ile kullanmanız mümkündür. Örneğin sadece ana sayfanızda bulunan bir slider için ilgili javascripti tüm sayfalarınızda çağırmanız gereksizdir. Bu örnekte Özel Etiket ve Tetikleyici ayarlaması ile sadece ilgili komutları sadece ana sayfanızda yayınlamanız mümkün olacaktır.

Değişkenler

Tetikleyiciler tarafından kullanılan değerlere kural bazlı şart getirmek için kullanılır. Yukarıdaki örnekten devam edecek olursak, iletişim sayfasını ziyaret eden ancak bir formu dolduran ziyaretçiler ya da iletişim sayfasını görüntüleyen ve haritaya tıklayan kullanıcılar gibi... Ya da sadece başka bir site üzerinden gelen ziyaretçileri (Referral) kapsar şeklinde bir koşul oluşturabilirsiniz. Örnek olarak sadece aldığınız backlinklerden tıklayarak web sitenizi ziyaret eden ve aynı zamanda iletişim sayfanızı görüntüleyenleri ölçümlemek istiyorsunuz. Bu durumda ölçümleme yapan komutu (Örnek: javascript kodları) etiket bölümüne, iletişim sayfanızın ziyaret edilmesini tetikleme bölümüne ve yönlendirme ile gelen ziyaretçileri değişkenler bölümüne tanımlamanız gereklidir. Bu algoritmayı tanımladığınız zaman yukarıdaki ölçümlemeyi rahatlıkla yapabilirsiniz.

Google Tag Manager ile Google Analytics Tanımlamak

Google Etiket Yöneticisi üzerinde Yeni Etiket bölümüne gittiğinizde Etiket Yapılandırması ve Tetikleyici başlıklarını göreceksiniz. Etiket Yapılandırmasına tıkladığınızda ise karşınıza uygulama seçmeniz için bir ekran gelecektir. Kullandığınız Google Analytics hesap türüne göre Google Analytics: Universal Analytics ya da Google Analytics: GA4 Yapılandırması seçebilir ve ardından Google Analytics izleme kodunu (UA- ya da G- ile başlayan) ekleyerek Google Analytics'i Google Etiket Yöneticisi aracılığı ile web sitenize tanımlayabilirsiniz.

Google Tag Manager Google Analytics

Google Analytics kodu web sitenizdeki tüm sayfalarda bulunması gerektiği için Tetikleyici bölümünde Tüm Sayfalar seçeneğini seçerek kayıt yapmalısınız. Bu işlemlerden sonra GTM bu değişikliği web sitenize göndermek için bir işlem daha isteyecektir. GTM paneli üzerinde görünen Önizleme - Gönder alanındaki Gönder tuşuna basarak ilgili değişikliği web siteniz üzerinde yayınlayabilirsiniz. Bu yayınlama işlemini yapmaz iseniz tanımlama yaptığınız işlem taslak olarak kayıt altında kalacak ama web sitenize yansımayacaktır. İlgili bölümden gönder işlemini yaptığınızda web sitenizde Analytics hesabınız tanımlı hale gelecektir. Bu örnekteki uygulama ile Google Analytics'in sunduğu izleme kodlarını web sitenize ayrıca eklemenize gerek kalmaz. Çünkü Analytics tanımlamasını Google Tag Manager üzerinden gerçekleştirmiş ve GTM ile web siteniz arasındaki bağlantıyı önceden sağlamıştınız. Aynı şekilde Google Ads uygulamasını da hem ölçüm hem de yeniden pazarlama çalışmaları için Google Tag Manager üzerinden benzer şekilde yapabilirsiniz.

GTM ile Google ADS Dönüşüm Kurma

Google Tag Manager ile Google ADS üzerinden size dönüş sağlayan kriterler üzerinden dönüşümler oluşturabilirsiniz. Örneğin bir sayfa görüntüleme, form doldurma, tıklama ya da sipariş sonucu gibi. Bu örnekte hemen her sitenin kullandığı Whatsapp linklerinin tıklanmasını, iletişim sayfa görüntülenmesi ve form doldurulma işlemini nasıl dönüşüm olarak ayarlarsınız onu anlatmaya çalışacağım.

Öncelikle sol menüdeki değişkenler içerisinde şunları aktif yapın: Tıklamalar altındaki değerler.

Google ADS panelinizden Araçlar ve Ayarlar altından Dönüşümlere tıklayın ve + işaretine basarak yeni bir dönüşüm oluşturmaya başlayın. Kategori olarak giden tıklama seçip, dönüşümünüze bir isim verin, örneğin: WHATSAPP.

Sonraki adımda etiket tanımlamasını nasıl yapacağınız sorulacaktır. Burada Google Etiket Yöneticisi'ni Kullan seçeneğini işaretleyin.

Size verilen dönüşüm kimliği ve etiketi ile GTM üzerinden yeni bir etiket oluşturun. (Etiket türü Google Ads Dönüşüm İzleme olmalı)

Bu işlemi iletişim sayfa görüntülenmesi ve form doldurulma işlemi için de ADS panelinizden benzer şekilde yapın.

Whatsapp Tıklamaları

Google Tag Manager Google ADS

Tanımladığımız bu etiketin hangi durumlarda çalışacağını sağlayacak olan bir tetikleyici tanımlamamız gerekli. Yani Whatsapp tuşu tıklandığında bu dönüşüme +1 değer katmamız gerekli. Tıklama - Yalnızca Bağlantılar seçeneği altında Bazı Bağlantı Tıklamaları - Click Url seçeneğini işaretledik ve içeriğin whatsapp olduğunu bellirttik. Yani web sitemizde whatsapp içeren linklerin tıklanmasını dönüşüm olarak belirlemiş olduk.

Google Tag Manager Google ADS

İletişim Sayfası Görüntülemeleri

Eğer iletişim sayfanızın görüntülenmesini bir dönüşüm olarak ayarlamak isterseniz, tetikleyicinizi şu şekilde ayarlayabilirsiniz: Tetikleyici Türü olarak Sayfa Görüntüleme, Bazı Sayfa Görüntülemeleri - Page URL - iletisim değerini içerir gibi bir tetikleme oluşturabilirsiniz. Örnek: domain.com/iletisim

Google Tag Manager Google ADS

Form Doldurma Dönüşüm Tanımlama

Eğer web sitenizdeki bir formun doldurulmasını dönüşüm işlemi olarak saymak isterseniz: Tetikleyici Türü olarak Form Gönderme, Bazı Formlar - From ID - kayit değerini içerir gibi bir tetikleme oluşturabilirsiniz.

Google Tag Manager Google ADS

Bu örnekte 3 farklı dönüşüm oluşturduk, bu dönüşümleri Google Tag Manager üzerinde tanımladıktan sonra yayınlamayı ve Google ADS üzerinde de kullanmak istediğiniz kampanyalara dönüşüm olarak tanımlamayı unutmayın. Google ADS üzerinde birden fazla dönüşümü bir kampanyaya tanımlamak isterseniz bir dönüşüm grubu oluşturmanız ve sonrasında gerekli tanımı kampanyanıza yapmanız gerektiğini de unutmayın.

Google Tag Manager Google ADS

Özel HTML

Özel HTML etiket alanından javascript tanımlamalarını yapabilirsiniz. Örneğin bir form ya da slider için çalıştırmanız gerekli olan scripti bu alana ekleyip kayıt ettikten sonra sitenizde yayınlayabilirsiniz. Web sitenizde kullanmak istediğiniz tüm javascriptleri Özel HTML alanından tanımlamanızı web sitenizin daha iyi bir performans göstermesi ve kod yapınızın daha düzgün olması için şiddetle öneririm.

Yukarıda özetle belirtmeye çalıştığım Google Tag Manager ile çok detaylı bir uygulama yaratıp web sitenizin kolayca ölçümlenmesini sağlayabilir, istediğiniz şekilde geri dönüşümleri takip edebilirsiniz. Satış, sipariş, tıklama, sayfa görüntüleme ya da bir form doldurma gibi bütün etkinlikleri kolaylıkla takip etmeniz mümkün. Ve en güzel tarafı bu işlemleri tanımlarken sadece GTM kullanmanızın yeterli olması... Web siteniz üzerinde kullandığınız javascript, css gibi harici kaynakları da Google Etiket Yöneticisi üzerinden tanımlayabilmek web sitenizin performansını arttıracağı gibi web sitenizdeki gereksiz kod yığınının da önüne geçecektir.

Size önerim web sitenizi ilk yayına alırken kendi erişiminizde bulunan bir Gmail hesabı ile GTM hesabı oluşturmanız ve bunu web sitenize tanımlamanız. Lakin aradan aylar - yıllar geçse de ftp erişimi olmadan başka geliştiriciler, SEO danışmanları ya da dijital pazarlamacılar ile çalıştığınızda bu kişilerin web sitenizdeki eklentileri kolayca yönetmesini sağlayabilirsiniz.

Google Tag Manager'ın Avantajları

  • Tek bir panel üzerinden Analytics, Ads ve diğer 3. parti uygulamaları yönetmenizi sağlar
  • Tetikleyici ve değişken özellikleri ile web sitenizin gereksiz kaynak kullanımı yapmasını önler
  • Web sitenizin kaynak kodlarının düzgün olmasını sağlar
  • Web sitenizi geliştirmeniz, geri dönüşümleri ölçümlemeniz için size çok esnek bir yapı sağlar
  • İstediğiniz esnek koşullar ile komutlar oluşturabilir ve özelleştirebilirsiniz.

PageSpeed Insights başlıklı yazımı okumak ister misiniz?

SEO danışmanlığı ve e-ticaret sitesi ölçümlemelerinde Google Etiket Yöneticisini, Analytics ve Search Console kadar yoğun olarak kullandığımı belirtmek isterim. Yeni geliştiricilerin, SEO danışmanlarının vakit ayırıp Google Tag Manager ile neler yapabildiğini detaylıca gözlemlemesi iş süreçlerinde kendilerine çok büyük artılar katacaktır.

SEO ve Google ile ilgili profesyonel desteğe ihtiyacınız mı var? Hemen bana ulabilirsiniz: İletişim bilgilerim

Yorumlar
Henüz yorum yapılmamış.
Yorum Yazın
Yorumunuz
Eposta (Yayınlanmayacaktır)
İsim
Web Sitesi

Konuyla alakalı içerikler:

Wordpress ve SEO 10/02/2023

Desteğe mi ihtiyacınız Var?

Google Ads, SEO ve Eticaret konularında profesyonel hizmeti bizden alabilirsiniz.

Eğitime mi ihtiyacınız Var?

Mert Şener Hakkında?

Google Ads, SEO ve E-ticaret alanında 18 yıllık bir tecrübe ile yüzlerce firmaya hizmet vermiş, profesyonel bir geliştiricidir...